Doelen stellen doen we onszelf allemaal. Toch slaagt slechts een select groepje mensen om deze keer op keer ook daadwerkelijk te realiseren. Wat doen succesvolle mensen anders dan de mensen die het al snel opgeven? Hoe kun je net zo succesvol worden in het realiseren van je doelen als dat selecte groepje?
Met de onderstaande stappen stel je jezelf in staat om te beschikken over dezelfde kennis die deze succesvolle mensen hebben. Sommige van hen beschikken van nature over deze kennis, anderen hebben deze gewoontes aangeleerd.
Alles begint met een idee
Aan elk doel ligt een idee ten grondslag. Of dit idee nu voortkomt uit het niets of is gebaseerd op een samensmelting van diverse andere ideeën, het maakt niet uit, elk doel begint met een idee. Hoe je met dit idee aan de slag gaat om het ook te laten slagen, leg ik je uit met het onderstaande stappenplan.
Stappenplan doelen stellen
Dromen
Wanneer je idee is geboren laat je deze eerst uitkristalliseren, want dan krijgt het handjes en voetjes. Bij dit uitkristalliseren is het belangrijk dat je je idee concreet maakt. Sta hierbij nog niet stil bij obstakels die je onderweg naar je doel kunt of zult tegenkomen.
Tijdens deze stap mag je dromen. Durf dat dan ook! Walt Disney deed exact hetzelfde. Hij had in zijn huis drie verschillende fysieke werkplekken:
- De plek van de dromer
- De plek van de criticus
- De plek van de realist
Op de plek van de dromer was alles mogelijk, op de plek van de criticus stelde hij kanttekeningen bij de ideeën en op de plek van de realist smolt hij de dromen en kritiek samen tot een realistisch geheel. Op die plaats werden de karakters voor zijn tekenfilms geboren.
Door drie verschillende werkplekken te gebruiken, was hij in staat om de drie soorten personen te kunnen belichamen en haalde hij de criticus en de dromer niet door elkaar.
Visualiseer erop los!
Wanneer je idee is geboren, mag je visualiseren zoveel als je wilt. Het ligt in de menselijke aard ingebakken dat we beelden krijgen bij een idee. De mens is van nature nu eenmaal primair visueel ingesteld.
Bij het visualiseren is het belangrijk dat je je doelen, in wat voor vorm dan ook, visueel maakt. Hierbij mag je al je zintuigen inzetten. Hoe ziet het eruit als je je doelen hebt bereikt? Hoe voelt het? Hoe ruikt en klinkt het? Heeft het misschien zelfs een smaak?
Hoe intenser je deze zintuiglijke waarneming maakt, hoe meer het voor je gaat leven en hoe groter de kans van slagen. Zorg dus dat je goed investeert in deze stap. Een tool als Mind Movies kan je hierbij enorm helpen.
Formuleer je doelstelling
Door je doelstelling op papier te zetten en concreet te maken, leg je met jezelf een commitment af, ofwel, je doet jezelf min of meer een belofte. En sommige mensen beweren dat ze dat wel in hun hoofd kunnen. Hoe jij jezelf niet voor de gek, want een ongeschreven woord of belofte kan altijd worden gebroken of worden aangepast, bewust of onbewust.
Bij het formuleren van je doelen noteer je het doel in het midden van je vel papier. Wees hierbij concreet, dus op die en die datum wil ik dat en dat hebben bereikt. Aan de linkerkant zet je de criteria van je doel (dus bijvoorbeeld “Ik wil €4000 netto per maand verdienen.” Of “Ik wil twee keer per jaar een grote reis maken.”), aan de rechterkant noteer je welke gevoelens de realisatie van je doelen oplevert. Schrijf dus dingen op als gemoedsrust, ontspanning, enthousiasme etc.
Bepaal je opbrengsten en voordelen
Net zoals in je geschreven overeenkomst van hierboven is het vooral belangrijk om concreet te maken wat het je allemaal gaat opleveren als je je doel hebt bereikt. Schrijf niet alleen de fysieke voordelen op, zoals geld, een mooie auto en een vakantiehuis, maar omschrijf ook wat het je qua gevoel oplevert. Durf jezelf stevige doelen te stellen; kies iets meer dan je realistisch acht.
De gevoelsmatige voordelen mag je ook concreet maken. Levert het realiseren van je doelen je adrenaline op? Of misschien juist een fijn, ontspannen gevoel dat je je niet meer druk hoeft te maken over inkomsten? Formuleer nauwgezet wat het je gaat opleveren.
Identificeer obstakels en uitdagingen
Op dit punt ga je op de stoel van de criticus zitten, want doelen stellen brengt ook met zich mee dat je onderweg wel eens een horde zal moeten nemen. Om de meest directe route naar hun doel te kunnen nemen, brengen succesvolle mensen altijd van tevoren eventuele uitdagingen in kaart. Ze hebben een vermogen om vooruit te kijken, net zoals een vrachtwagenchauffeur vooruit moet kijken om zijn zware combinatie veilig te kunnen besturen.
Natuurlijk moet je hierbij niet gaan piekeren over wat voor problemen je allemaal mogelijk zou kunnen tegenkomen. Benader alles met een positieve mindset. Problemen bestaan niet en als ze al zouden bestaan dan zijn het uitdagingen, want ze kunnen allemaal worden opgelost.
Stel een actieplan op
Een doel zonder plan is en blijft een droom. Mensen die hun dromen najagen zonder concrete plannen, zijn hetzelfde als een chauffeur die in een wildvreemde stad gaat kijken of hij de weg kan vinden. Heel misschien bereiken ze hun doel wel, maar dan is de omweg waarschijnlijk enorm geweest.
Elk succesvol persoon zal doelen stellen met een roadmap en een daarbij behorende agenda. Natuurlijk kan er gaandeweg door onvoorziene omstandigheden van het concrete plan worden afgeweken, maar een leidraad is altijd nodig.
Zorg dat je in je actieplan duidelijk en concreet bent en calculeer ook in dat je soms een tandje bij moet zetten om je tussentijdse doelen te behalen.
Stel KPI’s op
Aan de hand van Key Performance Indicators (KPI’s) kun je tussentijds evaluaties inplannen. Hoe ver ben je? Hoe verloopt de roadmap? Lig je op schema?
Aan de hand van deze criteria kun je tussentijds je roadmap aanpassen als dat nodig is. De KPI’s en de roadmap maken een essentieel deel uit van je plan om doelen te stellen en hiermee staat of valt het succes van je doel.
Formuleer affirmaties
Het opschrijven en uitspreken van affirmaties is ontzettend belangrijk om overtuigingen te ‘bouwen’. Overtuigingen kunnen zich tegen je keren – dus wanneer je ervan overtuigd bent “Dat kan ik toch niet” – maar je kunt ze ook vóór je laten werken. Hierin kun je jezelf trainen.
Affirmaties zijn een uitstekende manier om in je brein het neuronale netwerk aan te leggen voor succes. Door dagelijks affirmaties op te zeggen voor de spiegel, zoals “Ik ben succesvol”, “Ik ben rijk en volhardend”, leg je in je hersenen de hardware aan van een rijk, volhardend en succesvol iemand.
Hoewel affirmaties voor veel mensen spiritueel van aard lijken, is er niets zo effectief als jezelf inprenten met deze bekrachtigende spreuken. Napoleon Hill refereerde 90 jaar geleden al aan het succes hiervan, dus neem van me aan, het werkt!
Stel een denktank samen
Bij het doelen stellen is het altijd belangrijk dat je een klankbord hebt, of denktank, net zoals je het wilt noemen. Met Walt Disney in het achterhoofd, kun je er voor kiezen om bijvoorbeeld een realist en een criticus ‘aan te stellen’, die jouw wilde dromen stroomlijnen. Of als je zelf geen visionair en wat kritischer van aard bent, dan kun je een creatieve dromer en een realist in dienst nemen.
Wees bij het samenstellen van je klankbordgroep altijd heel selectief en wees hierbij ook niet te voorzichtig om mensen ook weer te ‘ontslaan’. Een persoon die al je ideeën afschiet als “niet haalbaar” en ook niet komt met een beter alternatief, is niet geschikt als jouw klankbord. De juiste mensen hebben net als jij het doel voor ogen en komen met oplossingen om dat doel te realiseren.
Onderneem actie en wees volhardend
Geen doel is ooit gerealiseerd zonder actie. Keihard werken, oogkleppen en doorzettingsvermogen zijn essentiële kenmerken van elke successtory. Wie de film The Founder heeft gezien, weet dat volharding en gedrevenheid een miljardenimperium kunnen opleveren.
Als je deze film nog niet hebt gezien, raad ik je absoluut aan om deze te kijken. Het is een geweldige motivatie om te zien hoe Ray Kroc, de oprichter van McDonalds de principes van succesvolle mensen toepast om zijn imperium te bouwen. De masterquote uit deze film: “Nothing in the world can take the place of persistence.”