De invloed van ademhaling op hartcoherentie en onze emoties

ademhaling emoties hartcoherentie

Onze ademhaling is op verrassend veel lichaamsprocessen van invloed. Ga het voor jezelf maar eens na hoe je ademhaalt in een stressvolle situatie. Je snelle ademhaling, hoog in de borst, gaat je echt niet tot rust brengen. Het tegenovergestelde: na een intensieve lach- of huilbui en (weer) lekker in je vel zit, ontspant je middenrif zich en kan je heerlijk diep ademhalen. Je ademhaling is ook van groot belang bij het bereiken van positieve emoties en hartcoherentie.

Ademhaling om emoties onder controle te krijgen

Hoewel een snelle ademhaling onder stressvolle omstandigheden heel waardevol kan zijn – bijvoorbeeld als je fysiek moet vluchten – is het ook maar goed dat je met een bewuste ademhaling ook je stress kan beïnvloeden. Met je ademhaling kan je namelijk ook je hartritme beïnvloeden, dat in gelijke tred stijgt onder invloed van stress.

Door eenvoudigweg langzaam te ademhalen – vier seconden in en vier seconden uit – vertraag je je hartritme en kun je in relatief korte tijd van een stressvolle emotionele toestand naar een ontspannen toestand transformeren en je emoties onder controle te krijgen, waardoor je snel in staat bent om hartcoherentie te bereiken. Probeer tijdens het ademhalen je tong te ontspannen. De menselijke geest is neurologisch gewend elke gedachte te ‘lingualiseren’. Dus als je je tong ontspant, ontspant je geest ook.

Natuurlijk is het allerbelangrijkst dat je de ademhaling niet té geforceerd uitvoert, want dan kun je weer buiten adem raken. Voel, of leer te voelen, wat voor jou het fijnste voelt. Je kan bijvoorbeeld ook de techniek van box breating toepassen.

Wat is box breathing?

Box breathing is een ontspannende ademtechniek die militairen en politiepersoneel leert om in stressvolle situaties ontspannen te kunnen blijven. Onderstaand vind je de stappen die box breathing omschrijven. Een scherpschutter moet zijn ademhaling zodanig onder controle houden, dat hij iemand op honderden meters afstand moet kunnen neerschieten. Een goede ademhaling en ontspanning is daarbij van essentieel belang.

Bij box breathing adem je vier tellen lang in, houd je vervolgens deze ademteug vier seconden vast en adem je in vier tellen weer uit. Nadat je je adem hebt uitgeblazen wacht je vier tellen, zodat je je adem weer moet hálen. Op die manier creëer je een cyclus die zeer goed ontspannend werkt op het zenuwstelsel.

Positieve emoties en ademhalen

We hebben allemaal wel de ervaring dat we onder ontspannen omstandigheden rustig ademen en eenvoudiger positieve emoties kunnen oproepen. De ademhaling kan daarbij een belangrijke ondersteuning vormen.

Onze ademhaling en ons hartritme zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: een snelle hartslag betekent een snelle ademhaling en vice versa. Wanneer het hartritme verandert door een positieve emotionele verschuiving, dan synchroniseert ons ademhalingsritme automatisch mee.

Bovendien biedt de positieve emotionele focus een breed scala aan voordelen, die zeker in combinatie met een rustig ademhalingsritme elkaar versterken. Dit is het punt waarop hartcoherentie ontstaat. Ons hart en de ademhaling gaan onder invloed van de positieve emoties beter met elkaar synchroniseren en hiermee krijgen we toegang tot een verbeterde intuïtie, een grotere creativiteit en een verbeterde cognitieve functie.

Ademhaling en hartcoherentie

Om in een staat van hartcoherentie te komen, heeft de adem een belangrijke tool. In combinatie met een positieve, dankbare instelling, kun je met je ademhaling de emoties versterken. Hiervoor adem je met diepe, langzame teugen in en voel je jezelf dankbaar, dankbaar voor alles wat hebt in het leven (niet fysiek). Ervaar tijdens je ademhalingen gewoon een gevoel van diepe waardering en dankbaarheid. Het gevoel zal onder de invloed van de ontspanning en ademhaling gaan resoneren in de hartstreek, waardoor het gevoel in kracht zal toenemen.

Het zal je verbazen hoe heerlijk verslavend dit gevoel zal werken. Dit wil je altijd voelen. Het is dan ook niet zo gek dat een permanente staat van hartcoherentie zo fijn is om te kunnen ervaren. Misschien zal het in het begin even oefenen zijn, maar iedereen die dit gevoel heeft leren opwekken, kan het waarderen. Met de juiste ademhaling zal je beter in staat zijn om je emoties te reguleren en om hartcoherentie te ervaren.

Gerelateerde berichten