Meditatietechnieken voor beginners om mee te starten

Meditatietechnieken voor beginners

Meditatie is een uitstekende manier om de geest te trainen, rust in je systeem te krijgen en houden en in feite is het de mentale variant van lichamelijke fitness. Er bestaan vele soorten meditatie die geschikt zijn voor beginners, maar ook zeer intense methodieken, die jaren lange training vergen en bijzonder krachtig zijn. In deze Meditatiehandleiding fiets ik je door de basiskennis, leer je wat over de verschillende meditatietechnieken en hoe je ermee kan beginnen.

Achtergronden meditatietechnieken

Meditatie is vooral bekend uit de boeddhistische traditie en eigenlijk kun je het woord ‘meditatie’ vergelijken met de term ‘sport’ in de westelijke hemisfeer. Het is niet echt in één begrip te bevatten, net zoals sport vele soorten activiteiten omvat. Verschillende soorten meditatietechnieken vereisen verschillende soorten vaardigheden.

Weerstand

Veel mensen die voor het eerst proberen te mediteren, ervaren in eerste instantie een weerstand. Niet alleen zijn ze niet gewend om überhaupt maar 10 minuten stil te zitten en al helemaal niet om hun gedachten los te laten en een ‘lege geest’ te hebben. Het is dan ook niet gek dat sommige mensen hierbij weerstand ervaren; het voelt gewoon onwennig. Maar juist door je gedachten ‘los te laten’, maak je contact met het kwantumveld en zou je weleens tot heel waardevolle inzichten kunnen komen.

Ons dagelijkse leven vergt constante concentratie van ons en je kan onze stressvolle maatschappij zien als een oorzaak van ‘hersenkramp’. Om deze ‘kramp’ op te lossen is het nodig de geest regelmatig even te ontspannen en mediteren is daarvoor een prima manier.

Omdat veel mensen deze geestelijke ontspanning sowieso niet gewend zijn, kan het resultaat van meditatie voor veel mensen onwennig voelen.

Oefenen met verschillende meditatietechnieken

Met hulpmiddelen kunnen de eerste stappen in het meditatieproces worden vergemakkelijkt. Zo zijn er online talloze geleide meditaties te vinden, betaald, maar ook gratis. Je kan het best beginnen door je simpelweg op je ademhaling te concentreren.

Concentratiemeditatie

Concentratiemeditatie houdt in dat je jezelf op één punt concentreert. Dit kan inhouden dat je de ademhaling volgt, naar een kaarsvlam staart of naar een rustgevend muziekje luistert. Omdat het focussen van de geest een uitdaging is, kan een beginner slechts enkele minuten mediteren, maar zodra je de techniek een beetje onder de knie hebt, kun je dit al snel uitbouwen tot een half uur of een uur.

In deze vorm van meditatie richt je je aandacht eenvoudig op het gekozen object van aandacht en telkens als je merkt dat je geest afdwaalt, breng je de aandacht weer terug. In plaats van aandacht te schenken aan opkomende gedachten, laat je ze gewoon gaan. Door deze meditatievorm verbeter je het concentratievermogen.

Mindfulness meditatietechnieken

Mindfulness meditatie stelt je in staat om je gedachten te observeren, zonder ze te beoordelen. Het is bij deze meditatievorm vooral van belang dat je jezelf bewust bent van je situatie.  terwijl ze door de geest dwalen. Het is vooral niet de bedoeling om gedachten te ‘denken’ maar om deze oordeelloos aan je voorbij te laten gaan. Observeer ze alleen.

Door middel van mindfulness meditatie kun je zien hoe je gedachten en gevoelens naar bepaalde patronen neigen. Na verloop van tijd ben je jezelf beter bewust van hoe je in normale toestand snel geneigd bent te oordelen. Door regelmatig te oefenen ontwikkelt zich een innerlijk evenwicht.

Voordelen van meditatie

Veel mensen passen meditatietechnieken toe omdat ze willen ontspannen van de dagelijkse stress die ze ondervinden. Ontspanning is dan ook één van de grootste voordelen die gebruikers ervaren. Daarnaast heeft meditatie ook bijzonder veel andere voordelen.

  • Het kan de bloeddruk ten goede komen
  • Meer welbehagen
  • Betere bestendigheid tegen stress
  • Minder angst
  • Mentale helderheid
  • Betere concentratie
  • Betere intuïtie

Hoewel de wetenschap zich steeds meer richt op de gezondheidsvoordelen, is het volgens de oude tradities niet de bedoeling dat je mediteert om er gezonder van te worden. De oorspronkelijke bedoeling van meditatie is om ‘aanwezig te zijn ‘.

Binnen de boeddhistische filosofie is het ultieme voordeel van meditatie de ‘bevrijding van de geest’. Op die manier hoeft de geest zich niet langer te hechten en beheersen. Een rustige, vreedzame geest is namelijk beter in staat om te gaan met nieuwe ervaringen en geeft veerkracht en innerlijke harmonie.

Eenvoudige beginnersmeditatie

Deze onderstaande simpele meditatie-oefening is een uitstekende introductie.

Ga comfortabel rechtop zitten op een rustige comfortabele plek. Als je dat fijn vindt kun je op een stoel gaan zitten of op een paar kussens op de grond.

Sluit je ogen en neem rustig je in- en uitademing waar. Visualiseer hoe je adem via je neus je longen instroomt en zachtjes via je mond weer verlaat. Doe geen moeite om de adem te beheersen, adem gewoon rustig en ontspannen.

Let op de beweging van je lichaam terwijl je ademt. Let op je borst uitzet en trek je adem langzaam wat verder naar beneden, tot bij je navel. Adem vloeiend in en vloeiend uit. En als je geest afdwaalt breng je deze gewoon weer terug naar je ademhaling.

Zet van tevoren een timer op 3-5 minuten. Het gaat er bij deze oefening om dat je leert waarnemen hoe het voelt om je te concentreren op je ademhaling en wat dat met je doet. Het is geen wedstrijd.

Alle begin is moeilijk. Geef jezelf de kans om in een rustig tempo te leren mediteren. Experimenteer ook zeker met de verschillende meditatietechnieken om de juiste techniek te vinden die bij jou past.

Gerelateerde berichten