De neurologie van visualisatie: visualiseren werkt ├ęcht bij het realiseren van je doelen

neurologie van visualisatie visualiseren doelen

Het is altijd leuk om te weten hoe bepaalde dingen werken in het leven. Zeker als het je iets oplevert, is het de moeite waard om jezelf even op de hoogte te stellen. Zo ook met visualisatie, want waarom lees je overal dat je moet visualiseren om je doelen te bereiken? In dit artikel leg ik je de neurologie van visualisatie uit en leer je waarom het zo belangrijk is om je doelen te visualiseren.

Waarom visualisatie?

Overal op internet, maar ook in boeken lees je dat je visualisatie moet toepassen als je bepaalde doelen wilt nastreven. Of het nu gezondheidsdoelen, enorme rijkdom of studie betreft, visualiseren helpt. Althans, dat zeggen ze allemaal.

Door je doelen te visualiseren, maak je ze concreet. Wie de kracht van visualisatie kent, weet dat je hierbij kunt ‘spelen’ met allerlei submodaliteiten om je visualisatie-ervaring te intensiveren en te bekrachtigen.

De kracht van visualisatie

Zelf heb ik ook de ervaring opgedaan hoe mooie visualisatie kan werken. Toen ik onlangs een prachtige nieuwe Chevrolet Corvette voorbij zag rijden, stelde ik mezelf voor hoe dat zou zijn. Ik zag mezelf in die auto zitten en stelde me voor hoe het nieuwe interieur zou ruiken. Ook hoorde ik de krachtige V8 motor al gretig grommen als ik het gaspedaal intrapte.

Het voelde allemaal heel fijn, niet alleen de stevige kuipstoelen, ook gewoon het ‘feit’ dat ík in die auto zat, het hoorde bij mij. En het voelde goed om met mijn nieuwe auto een rondje te doen langs mijn vrienden om mijn nieuwe aanwinst te laten zien.

De kans is groot dat je nu begrijpt hoe krachtig visualisatie kan werken. Je kan jezelf zódanig inleven dat je de toekomstige ervaring alvast beleeft met het bijbehorende gevoel, terwijl die situatie in feite nog in de toekomst ligt. De neurologie van visualisatie en inlevingsvermogen legt dat uit.

De neurologie van visualisatie 

Ons lichaam kent geen verschil tussen een ingebeelde emotie of de realiteit. De hele dag door maken we onszelf dingen wijs, in positieve of negatieve zin. Dit gebeurt zowel bewust als onbewust. Voorbeelden zijn: “Dat kan ik niet, want de vorige keer lukte het ook niet”, of “Hij zal me wel niet aardig vinden, want hij groet me nooit.”

De bovenstaande voorbeelden laten zien dat we nogal geneigd zijn aannames te doen. De ervaring uit het verleden is niet gelijk aan de huidige situatie en wellicht groet de persoon de ander niet omdat hij verlegen is. Op die manier kunnen we onszelf ook iets positiefs wijsmaken.

“Ik heb het nooit eerder gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan,” is de uitspraak van Pipi Langkous die veel mensen aan het denken heeft gezet. Ze dacht in mogelijkheden. En dat ligt ten grondslag aan de neurologie van visualisatie.

Het begint allemaal met een idee dat je gaat visualiseren. Bij deze visualisatie leef je jezelf helemaal in en zie, ruik, voel, proef en hoor je alles alsof je al in je toekomstige situatie bent.

Dit proces ga je keer op keer doorlopen. Want wist je dat mentale repetitie dé manier is om een patroon in je hersenen aan te leggen? Door steeds opnieuw jouw toekomstige situatie te doorlopen – dus hoe het voelt, eruit ziet, hoe het klinkt etc. – leg je in je hersenen een neurologisch patroon aan.

Reticulair Activerings Systeem (RAS)

Door je hersenen te conditioneren, leer je ze te wennen aan je toekomstige situatie. En wellicht ken je de uitspraak “neurons that fire together, wire together”, want zo werkt het in de hersenen. Je legt een netwerk van neuronen aan, het Reticulair Activerings Systeem (RAS). Dit netwerk en de ingebeelde toekomstige situatie raken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hoe krachtiger het gevoel is bij je visualisatie en hoe vaker je dit herhaalt, hoe krachtiger en bestendiger de neurologische verbindingen in je hersenen worden.

Door dagelijks, of liever meerdere malen per dag, visualisatie toe te passen, zullen de hersenen zowel in bewuste als onbewuste toestand in staat zijn de stappen te ondernemen die nodig zijn om je resultaat te bereiken.

Deze strategie heeft zich in de loop der jaren uitvoerig bewezen. Het is niet voor niets dat topsporters al maanden van tevoren bezig zijn de wedstrijd visualiseren, stap voor stap doorlopen en hiermee het netwerk in hun hersenen aanleggen om op het moment suprême optimaal te kunnen presteren.

Perceptuele filters 

Sta er maar eens bij stil…we worden elke seconde gebombardeerd met miljoenen stukjes informatie, en als we hier aandacht aan zouden schenken, zouden we een grote sensorische overbelasting hebben. Hoewel ons onderbewustzijn ongeveer 11 miljoen bits informatie per seconde kan verwerken, kunnen we in bewuste toestand slechts tussen de 40 en 120 bits informatie per seconde verwerken.

Ofwel, onze hersenen filteren alle irrelevante informatie weg, zodat we de voor ons relevante informatie met onze bewuste geest kunnen verwerken. Deze perceptuele filters bewijzen ons een grote staat van dienst. Binnen deze grenzen kunnen we onze geest de informatie (onze doelen die we visualiseren) toedienen die voor ons van belang is.

Tips bij de neurologie van visualisatie

Met onze visualisatie creëren we het netwerk dat we nodig hebben om ons doel te bereiken. Om de neurologie van visualisatie optimaal voor je te kunnen laten werken, heb ik een paar tips voor je:

1 – Wees specifiek

In je visualisatie is alles mogelijk. Het is belangrijk om zeer specifiek te zijn als je aan het visualiseren bent. Als u een vakantiehuis wilt, denk dan aan elk detail, dus het uitzicht op de omgeving, de geur van de lavendelvelden, de kussens op je bank, het gefluit van de vogeltjes, visualiseer echt elk detail. Gebruik al je zintuigen. En zoals gezegd, zet submodaliteiten in om je ervaring te intensiveren. Hiermee maak je de kleuren intenser, zet je het geluid iets harder en maak je de geuren wat vrolijker. Jij zit aan het mengpaneel van je waarneming.

2 – Voeg emotie toe

Bij je visualisatie is niets zo belangrijk als het toevoegen van een gevoel. Beeld jezelf in alsof je je doel al hebt bereikt. Ervaar de voldoening, de dankbaarheid en voel alvast hoe je genoegzaam van je verworvenheden kunt genieten.

Een hulpje hierbij kan zijn om een glimlach ‘aan de binnenkant van je mond’ te maken. Voel hoe je een warm gevoel in je hartstreek krijgt van dankbaarheid en als dat helpt kun je beide handen op je borst leggen om die kracht te voelen.

Door emotie toe te voegen aan onze visualisatie, maken we gebruik van het limbisch systeem van onze hersenen, waardoor onze visualisatie nog krachtiger wordt.

Ook kan je muziek met een koptelefoon toevoegen voor een intensere ervaring van emoties. Kies voor de muziek die voor jou succes van je droom symboliseert.

3 – Conditioneer

Om focus te houden op je doelen is het belangrijk jezelf te conditioneren. Natuurlijk is het belangrijk om hierbij gedisciplineerd je visualisaties uit te voeren. Zeker als je je droom wilt verwezenlijken, moet dat geen probleem zijn.

Kies een paar keer per dag vijf tot tien minuten voor jezelf om je dromen te visualiseren. Het helpt om dit op een rustig plekje voor jezelf te doen. En onthoud dat de kracht van herhaling essentieel is voor het aanleggen van nieuwe neurologische verbindingen.

Conclusie

Zoals je ziet is visualisatie een bijzonder krachtige techniek die het nastreven van je dromen enorm kan versterken. Niet alleen hebben de meest succesvolle mensen op aarde een goed vermogen tot visualiseren, ze weten ook hoe ze de visualisaties stap voor stap in de praktijk kunnen uitwerken.

Door gebruik te maken van de kennis die andere succesvolle mensen reeds voor jou hebben opgedaan, kun je deze op een eenvoudige en snelle manier zelf toepassen.

Gerelateerde berichten