NLP Rapport, zo creëer je vertrouwen en begrip bij je gesprekspartner

rapport NLP afstemming

Met NLP rapport creëer je het vermogen om meer te halen uit de communicatie met mensen in je omgeving. Door Rapport met andere mensen op te bouwen, kun je vertrouwen winnen en voor een beter wederzijds begrip zorgen. Kortom, het is een uitstekende manier om je communicatieve vaardigheden te verbeteren.

Wat is Rapport binnen NLP?

Rapport is de naam die binnen NLP wordt gehanteerd voor ‘afstemming’ tussen twee of meer deelnemers binnen bijvoorbeeld een gesprek. Ook een presentator kan rapport opbouwen met zijn publiek.

Succesvolle interacties hangen grotendeels af van ons vermogen om ​rapport op te bouwen met onze gesprekspartner(s) en dit te onderhouden. Wellicht niet verrassend is dat deze NLP-techniek veelal in de verkoop wordt toegepast en zichzelf daar ruimschoots heeft bewezen als succesvol.

Niet alleen in de verkoop kan deze communicatietechniek worden toegepast, want in werkelijk elk vakgebied kan Rapport de communicatie verbeteren, van de zorg tot het onderwijs, van de verkoop tot in de bouwsector.

Waar draait het om bij Rapport?

NLP-rapport staat voor de afstemming op je gesprekspartner. Wat zijn zijn/haar voorkeursrepresentatiesystemen? Welke houding neemt hij/zij aan? Hoe is zijn/haar ademhaling? Welke metaprogramma’s gebruikt hij/zij? Het zijn allemaal factoren waarop je als gesprekspartner kunt afstemmen.

Al deze facetten die deel uitmaken van de verbale en non-verbale communicatie kunnen worden gebruikt om meer harmonie, conformiteit en overeenstemming te creëren en de communicatie mee te verbeteren.

Net zoals andere NLP-technieken zoals submodaliteiten, perceptuele posities en metaprogramma’s, is rapport een ‘paradepaardje’, dat zijn effectiviteit al veelvuldig heeft bewezen. Met behulp van Rapport zijn wereldwijde vredesovereenkomsten overeengekomen, zijn miljardencontracten beklonken en zijn tienduizenden huwelijken gered.

Hoe creëer je afstemming?

Bij rapport draait het vooral om het benadrukken van de overeenkomsten met je gesprekspartner(s). Hoe beter je de overeenkomsten in kaart weet te brengen en te gebruiken, hoe beter je kunt communiceren met je gesprekspartner.

Leunt je gesprekspartner tijdens het gesprek voorover met zijn/haar ellebogen op tafel, spiegel je houding dan. Spreekt je gesprekspartner met veel superlatieven, ga daar in mee. Natuurlijk is het belangrijk om niet als een ‘papegaai’ de ander te gaan nadoen, want dat verbreekt juist het rapport.

Voorbeeld: denk maar eens aan een verjaardag waar je een praatje met iemand aanknoopt die je niet kent. Sommige mensen kletsen er een beetje onhandig op los en het gesprek valt al snel stil. Andere mensen vragen bijvoorbeeld waar de ander degene die jarig is van kent (overeenkomst). “Goh, dus je hebt ook bij haar in de klas gezeten? Ik ook!” (overeenkomst) En al snel blijkt dat jullie veel meer gemeenschappelijk hebben. Er ontstaat als het ware een soort chemie in het gesprek.

Je gesprekpartner blijkt vooral visueel ingesteld, geeft veelvuldig blijk van zijn voorkeursmetaprogramma’s en door daar op af te stemmen, merk je dat de communicatie steeds makkelijker en zelfs als vanzelf verloopt. Dát is Rapport!

Gesprek sturen bij rapport

Natuurlijk is het opbouwen van rapport niet alleen nuttig om een goed gesprek te kunnen voeren. Voordeel is namelijk dat als je rapport hebt opgebouwd, je het vertrouwen van je gesprekspartner hebt gewonnen.

Dit vertrouwen biedt ook ruimte om het gesprek te gaan leiden. Door het opgebouwde rapport is je gesprekspartner zich onbewust van het feit dat je het gesprek in een bepaalde richting brengt.

Natuurlijk zal er altijd kritiek zijn op het gebruiken van deze manier van communiceren. Er wordt namelijk nogal eens misbruik gemaakt –zoals in de verkoop – om mensen iets aan te smeren. Ook wordt het opbouwen van rapport vaak misbruikt bij manipulatie. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het journaal. Eerst worden vaak positieve nieuwsitems belicht (om rapport te maken, want iedereen hoort graag positief nieuws) en vervolgens worden nieuwsonderwerpen behandeld die op het onderbewuste inspelen en een gevoel van angst inprenten.

De oorspronkelijke intentie van rapport is natuurlijk positief: de communicatie verbeteren. Zeker in en therapeutische setting kan rapport en het vervolgens sturen van het gesprek enorm veel meerwaarde opleveren. Een cliënt kan een diepe weerstand ervaren om zijn/haar gedrag te veranderen. Door rapport kan de therapeut een vertrouwde setting creëren, waardoor de cliënt meer geneigd is adviezen aan te nemen. Advies neem je tenslotte eerder aan van iemand waarbij je je goed voelt, dan iemand die je adviezen opdringt.

Rapport met groepen

Stel, je gaat naar een lezing. De persoon voor de groep maakt een introductiepraatje dat volledig vanuit zijn eigen perspectief komt en begint vervolgens zijn verhaal. Door voortdurend naar zijn powerpoint sheets te turen, maakt hij geen contact met zijn luisteraars en al snel begint het eerste geknisper en geroezemoes.

Duidelijk is dat deze persoon geen goed rapport maakt met zijn luisteraars. Door oogcontact te maken, misschien af en toe een vragende blik het publiek inwerpen of iedereen het wel begrepen heeft, en allereerst een gemeenschappelijke noemer in kaart te brengen, had hij veel beter rapport kunnen maken met zijn luisteraars en had hij beter de aandacht van zijn publiek kunnen vasthouden.

Het zijn succesvolle (pop)artiesten die uitstekend rapport maken met groepen. Ze laten blijken dat ze weten wat hun fans beweegt en wat ze willen horen of zien. Hoewel ze op het podium de ster zijn, in interviews laten ze zien dat ze ook maar gewone mensen zijn (overeenkomsten/rapport met hun fans).

Zoals je ziet kun je met rapport enorm veel bereiken in je communicatie. Vooral veel waarnemen, goed luisteren en oefenen zijn het belangrijkst voor succes. Begin met oefenen bij je familieleden en vrienden, zet het vervolgens in bij een sollicitatiegesprek of een zakelijke afspraak en je zal merken hoe je steeds effectiever zult leren communiceren.

Finetune met deze tips

Door te matchen met je gesprekspartner kun je op een aantal vlakken overeenstemming verkrijgen:

Lichaamshouding

Let op de lichaamshouding van je gesprekspartner. Neemt hij/zij een actieve houding aan? Assertief of terughoudend? Neem (ongeveer) dezelfde houding aan om rapport te maken. Pas echter op dat je hierin niet overdrijft, want dan val je door de mand. Subtiliteit is van vitaal belang.

Ademen

De manier van ademen is een belangrijke indicatie van hoe iemand zich voelt. Een hoge ademhaling, dus op de borst, kan duiden op een zenuwachtige gesprekspartner. Door je eigen ademhaling te synchroniseren kun je ervaren wat de ander voelt en beter hierop afstemmen in je communicatie.

Stem

De stem geeft een hoop informatie over de ander. Het tempo, volume, toon en toonhoogte zeggen veel over de ander. Hoewel het in het begin best lastig kan zijn deze juist te interpreteren, leer je snel om emoties, temperamenten en andere kenmerken van je gesprekspartner te doorgronden.

Overtuigingen en waarden

Wanneer je de ander laat spreken, zal je al snel overtuigingen en waarden kunnen interpreteren. Door hierop af te stemmen kun je zeer diepgaand rapport creëren, want overtuigingen en waarden vormen de kern van een persoon en hoe deze in de wereld staat. Als je hier dus overeenkomsten kunt maken, zul je echt goed rapport maken met de ander.

Taalpatronen

Het matchen van taalpatronen de meest gebruikte overeenkomst die binnen de verkoop wordt toegepast. Luister hiervoor naar de sleutelwoorden die je gesprekspartner gebruikt. Welke bijvoeglijke naamwoorden worden er gebruikt? Aan de hand daarvan kun je inventariseren welke voorkeursrepresentatie de ander heeft en daarop afstemmen. Overeenkomende representatiesystemen kunnen zeer krachtig en subtiel zijn.

Hoewel er uiteraard nog een aantal vlakken zijn waarop je rapport kan maken, zijn de bovenstaande de meest gebruikte manieren om te matchen met je gesprekspartner.

Gerelateerde berichten

Wij maken gebruik van cookies