Verschillende soorten meditatie voor beginners

Wet van Hartcoherentie soorten meditatie voor beginners

Meditatie heeft altijd in de spirituele hoek gezeten van yogabeoefenaars en alternatieven en werd geassocieerd met monniken die urenlang onverstoord op een kussen kunnen zitten. Tegenwoordig is meditatie gelukkig uit dat kleine hoekje gekomen en steeds meer mensen mediteren voor meer rust en geluk in hun leven. De vele soorten meditatie die er bestaan hebben bij het grote publiek vooral gestuit op onbegrip. En dat gebeurt er als mensen iets niet begrijpen: ze veroordelen het of worden een beetje ongemakkelijk.

Het feit dat meditatie tegenwoordig door veel meer mensen wordt beoefend komt mijns inziens de mensheid absoluut ten goede. Door mensen inzicht te geven in wat meditatie écht is, kunnen ze het begrijpen, leren toepassen en vooral veel vruchten plukken bij het effect ervan op hun leven.

Wat is mediteren?

Mediteren is vooral een manier om zowel lichamelijk als geestelijk te ontspannen. Door de ‘ruimte’ die er vrijkomt in je geest komt er plaats voor nieuwe, verse gedachten. Mediteren is vooral een stukje bewustwording van jezelf, van je geest, je gevoel en je lichaam. Op internet zijn vele definities te vinden, afhankelijk van welke soort meditatie.

Voor wie is mediteren en voor welke soort meditatie kies je?

Voor iedereen! Als je nieuw bent met meditatie en in de praktijk wilt leren mediteren, zijn er veel verschillende opties voor beginners. Het is maar net afhankelijk van wat je doel is.

Wil je stress verminderen? Of misschien jezelf beter kunnen concentreren? Het kan ook dat je je hoofd lekker wilt leegmaken voor het slapen gaan. Er zijn ook zeer succesvolle verhalen te vinden over genezing met behulp van meditatie.

Zoals je ziet heeft meditatie vele voordelen op zowel geestelijk als lichamelijk niveau. Met de volgende soorten meditatie geef ik je een korte inleiding. Ze zijn echt bestemd voor degenen die beginnen met mediteren, zodat iedereen kan ontdekken wat het beste voor hem of haar werkt.

Achtergronden meditatietechnieken

Meditatie is vooral bekend uit de boeddhistische traditie en eigenlijk kun je het woord ‘meditatie’ vergelijken met de term ‘sport’ in de westelijke hemisfeer. Het is niet echt in één begrip te bevatten, net zoals sport vele soorten activiteiten omvat. Verschillende soorten meditatietechnieken vereisen verschillende soorten vaardigheden.

Weerstand

Veel mensen die voor het eerst proberen te mediteren, ervaren in eerste instantie een weerstand. Niet alleen zijn ze niet gewend om überhaupt maar 10 minuten stil te zitten en al helemaal niet om hun gedachten los te laten en een ‘lege geest’ te hebben. Het is dan ook niet gek dat sommige mensen hierbij weerstand ervaren; het voelt gewoon onwennig. Maar juist door je gedachten ‘los te laten’, maak je contact met het kwantumveld en zou je weleens tot heel waardevolle inzichten kunnen komen.

Ons dagelijkse leven vergt constante concentratie van ons en je kan onze stressvolle maatschappij zien als een oorzaak van ‘hersenkramp’. Om deze ‘kramp’ op te lossen is het nodig de geest regelmatig even te ontspannen en mediteren is daarvoor een prima manier.

Omdat veel mensen deze geestelijke ontspanning sowieso niet gewend zijn, kan het resultaat van meditatie voor veel mensen onwennig voelen.

Oefenen met soorten meditatietechnieken

Met hulpmiddelen kunnen de eerste stappen in het meditatieproces worden vergemakkelijkt. Zo zijn er online talloze geleide meditaties te vinden, betaald, maar ook gratis. Je kan het best beginnen door je simpelweg op je ademhaling te concentreren.

Concentratiemeditatie

Concentratiemeditatie houdt in dat je jezelf op één punt concentreert. Dit kan inhouden dat je de ademhaling volgt, naar een kaarsvlam staart of naar een rustgevend muziekje luistert. Omdat het focussen van de geest een uitdaging is, kan een beginner slechts enkele minuten mediteren, maar zodra je de techniek een beetje onder de knie hebt, kun je dit al snel uitbouwen tot een half uur of een uur.

In deze vorm van meditatie richt je je aandacht eenvoudig op het gekozen object van aandacht en telkens als je merkt dat je geest afdwaalt, breng je de aandacht weer terug. In plaats van aandacht te schenken aan opkomende gedachten, laat je ze gewoon gaan. Door deze meditatievorm verbeter je het concentratievermogen.

Soorten meditatietechnieken mindfulness

Mindfulness meditatie stelt je in staat om je gedachten te observeren, zonder ze te beoordelen. Het is bij deze meditatievorm vooral van belang dat je jezelf bewust bent van je situatie.  terwijl ze door de geest dwalen. Het is vooral niet de bedoeling om gedachten te ‘denken’ maar om deze oordeelloos aan je voorbij te laten gaan. Observeer ze alleen.

Door middel van mindfulness meditatie kun je zien hoe je gedachten en gevoelens naar bepaalde patronen neigen. Na verloop van tijd ben je jezelf beter bewust van hoe je in normale toestand snel geneigd bent te oordelen. Door regelmatig te oefenen ontwikkelt zich een innerlijk evenwicht.

Soorten meditatie om uit te proberen

1) Geleide meditatie

Geleide meditatie is waarschijnlijk een van de populairste soorten meditatie voor beginners. Het is een eenvoudige manier van mediteren terwijl je naar iemand luistert die je helpt te concentreren op je ademhaling en je aandacht.

Er zijn tal van apps en websites met gratis en betaalde begeleide meditaties. En of je jezelf nu wilt richten op je gezondheid, op je carrière of op ontspanning, van een geleide meditatie heb je vrijwel altijd direct resultaat. De grote voordelen zijn de toegankelijkheid en eenvoud. Zelf ben ik superenthousiast over de geleide meditaties van dr. Joe Dispenza.

2) Mindfulness soorten meditatie

Mindfulnessmeditatie is een soort meditatie waarbij je jezelf richt op het heden, op het huidige moment. De kracht schuilt in het waarnemen zonder oordeel. Dit is een geweldige manier om kennis te maken met meditatie als je nog geen of slechts weinig ervaring hebt.

Eén (van de vele) positieve aspecten van mindfulnessmeditatie is dat je het overal kunt beoefenen. Je hoeft er bovendien niet voor stil te gaan zitten op een meditatiekussen. Waar je ook bent, wat je ook doet, je hoeft jezelf alleen maar bewust te zijn en alles oordeelloos waar te nemen.

Het brengt rust in je fysiologische systeem, vermindert stress en negatieve emoties en verbetert de mentale helderheid. Kortom, het is een uitstekende soort meditatie die je elke dag kan gebruiken.

Bewustzijn, ook wel bewust-zijn, kun je overal doen, tijdens het autorijden, het sporten of gewoon thuis op de bank onder het genot van een kop thee. Door te ervaren wat er in en om je gebeurt, kun je tot waardevolle inzichten komen. Ikzelf heb deze soort meditatie toegepast op vakantie en ik kan het gevoel nog steeds eenvoudig oproepen, omdat ik ook de NLP-techniek Ankeren veelvuldig heb toegepast.

 3) Kundalinimeditatie

Het belangrijkste doel bij een Kundalinimeditatie is het opwekken van kundalini-energie. Deze energie ‘trek’ je omhoog vanuit een plekje net boven je heiligbeen door middel van je ademhaling.

Door deze energie te ontwaken en te benutten kan er een heerlijk gevoel van rust en vreugde zich van je meester maken. Hoewel Kundalini niet zo zeer geschikt is voor het allereerste begin, kun je het zeker vast oefenen voor als je meer gevorderd bent.

Het vereist even wat oefening en geduld, maar als je het eenmaal beheerst, dan is Kundalini misschien wel één van de meest intense soorten meditatie die er zijn.

4) Transcendente meditatie

Transcendente Meditatie, ook wel TM, is een zeer rustige en spirituele meditatie die als doel heeft om je huidige staat te transcenderen (naar buiten gaan, overstijgen). Deze meditatiesoort wordt door zeer veel mensen over de hele wereld beoefend. De mensen die deze soort meditatie beoefenen, melden een verhoogd spiritueel bewustzijn en mentale scherpte.

5) Zenmeditatie

Zenmeditatie is een belangrijk deel vanuit de traditionele boeddhistische praktijk en discipline en dateert uit het 7e-eeuwse China. Het belangrijkste doel is van spirituele betekenis en het gaat diep, heel diep. De oefening richt zich op mentale scherpte en het wakker maken van de geest. Het is een sterk gecontroleerde oefening die veel aandacht vereist voor de houding en de ademhaling.

Er zijn natuurlijk nog talloze soorten meditatie waarmee een groot scala aan doelen mee te bereiken is. Met de bovenstaande soorten meditatie heb je een houvast om te gaan experimenteren. Ik ben erg benieuwd naar je eerste ervaringen en als je vragen hebt mag je deze ook zeker stellen in de comments.

Eenvoudige beginnersmeditatie

  • Deze onderstaande simpele meditatie-oefening is een uitstekende introductie.
  • Ga comfortabel rechtop zitten op een rustige comfortabele plek. Als je dat fijn vindt kun je op een stoel gaan zitten of op een paar kussens op de grond.
  • Sluit je ogen en neem rustig je in- en uitademing waar. Visualiseer hoe je adem via je neus je longen instroomt en zachtjes via je mond weer verlaat. Doe geen moeite om de adem te beheersen, adem gewoon rustig en ontspannen.
  • Let op de beweging van je lichaam terwijl je ademt. Let op je borst uitzet en trek je adem langzaam wat verder naar beneden, tot bij je navel. Adem vloeiend in en vloeiend uit. En als je geest afdwaalt breng je deze gewoon weer terug naar je ademhaling.
  • Zet van tevoren een timer op 3-5 minuten. Het gaat er bij deze oefening om dat je leert waarnemen hoe het voelt om je te concentreren op je ademhaling en wat dat met je doet. Het is geen wedstrijd.

Alle begin is moeilijk. Geef jezelf de kans om in een rustig tempo te leren mediteren. Experimenteer ook zeker met de verschillende meditatietechnieken om de juiste techniek te vinden die bij jou past.

Gerelateerde berichten